Monday, August 25, 2008

KRITIK TERHADAP MAJLIS PEGUAM (BAR COUNCIL)

Penganjuran program berbentuk forum, dialog atau perbincangan yang melibatkan isu-isu “sensitif” di Malaysia ini memerlukan beberapa pendekatan yang halus dan berseni. Ini terpaksa dilakukan kerana masyarakat Malaysia khususnya di tingkat akar-umbi selama 51 tahun di bawah pemerintahan Barisan Nasional tidak dibiasakan dengan proses perbincangan antara-kaum atau antara-agama.

Oleh kerana itu, soalan yang penting untuk kita fikirkan ialah bagaimana untuk kita menganjurkan program perbincangan atau dialog tentang isu-isu yang dikatakan “sensitif” yang melibatkan kepentingan kaum dan agama yang berbeza di dalam kondisi masyarakat yang tidak terbiasa dengan proses perbincangan seperti ini?

Kami fikir inilah persoalan yang tidak difikirkan dengan mendalam oleh Majlis Peguam ketika mereka menganjurkan forum perbincangan tentang perkara 121 Perlembagaan Persekutuan pada 9 Ogos yang lalu. Jika perkara ini difikirkan dengan mendalam, kemungkinan pendekatan yang lebih efektif dapat diambil bagi memastikan forum tersebut dapat dijalankan dengan licin dan tidak tergendala oleh tuntutan-tuntutan tidak demokratik yang diminta oleh mereka yang berdemontrasi di luar bangunan Majlis Peguam pada hari tersebut.

Apakah perkara-perkara yang perlu difikirkan di dalam menganjurkan program perbincangan yang melibatkan perbahasan dan dialog tentang isu-isu yang dikatakan “sensitif” ini? Terdapat 2 perkara utama yang perlu difikirkan. Selebihnya adalah perkara-perkara yang bersifat sampingan yang akan memberi sokongan kepada kelicinan penganjuran dan perlaksanaan program perbincangan yang akan diadakan.

Dua perkara utama pada pandangan kami yang perlu difikirkan ialah pertamanya soal bahasa yang digunakan. Bahasa yang digunakan haruslah bersifat inklusif. Apabila kita membincangkan tentang isu-isu yang melibatkan agama Islam di Malaysia ini, perbincangan perlu dibuat di dalam bahasa kebangsaan (bahasa Malaysia) iaitu bahasa perantara atau bahasa yang dapat menjambatani pelbagai kaum, etnik dan agama yang ada di Malaysia ini. Tambahan pula bahasa Malaysia adalah bahasa pertuturan utama bagi orang Melayu-Islam di Malaysia ini.

Bahasa Malaysia bukan sahaja menjadi bahasa pertuturan utama bagi orang Melayu-Islam di Malaysia ini tetapi juga ia merupakan bahasa penulisan, bahasa komunikasi, bahasa perbahasan, bahasa perdebatan, bahasa penghujahan, bahasa wacana dan bahasa artikulasi utama buat orang Melayu yang beragama Islam di Malaysia. Memang terdapat orang Melayu Islam di Malaysia yang lebih selesa bertutur di dalam Bahasa Inggeris tetapi jumlah mereka tidak ramai.

Kelompok Melayu Islam yang bertutur di dalam Bahasa Inggeris tidak boleh dijadikan ukuran yang bersifat representatif kerana jumlah mereka yang sangat kecil. Lagi pula kebanyakan mereka ini terdiri daripada kelas menengah Melayu yang bertutur bahasa Inggeris (English speaking Malay middle-class) yang tentunya tidak dapat dijadikan ukuran yang mewakili masyarakat akar umbi Melayu-Islam yang rata-ratanya berbahasa Malaysia.

Bahasa Malaysia bukan sahaja bahasa utama untuk masyarakat Melayu-Islam akar-umbi tetapi juga bahasa utama organisasi-organisasi masyarakat sivil, NGO-NGO dan organisasi parti politik Melayu-Islam di Malaysia ini. Menggunakan bahasa selain dari bahasa Malaysia akan meminggirkan sebahagian besar masyarakat Melayu-Islam di dalam program dan juga proses perbincangan atau dialog yang ingin dijalankan.

Di dalam proses perbincangan dan dialog, berupaya memahami pandangan yang diajukan dan berupaya mengartikulasi pandangan sendiri dengan baik adalah kunci kepada proses perbincangan dan dialog yang berkesan. Tidak ada gunanya mengadakan perbincangan, forum atau dialog di dalam bahasa yang sebahagian besar orang Melayu-Islam tidak dapat memahami dengan baik dan tidak berupaya untuk mengartikulasi pandangan mereka dengan sepenuhnya.

Jika topik yang dibincangkan atau didialogkan itu tidak ada kena mengena dengan orang Melayu atau agama Islam di Malaysia, mungkin bahasa yang lain selain bahasa Malaysia boleh digunakan. Tetapi jika sekiranya topik yang ingin dibincangkan atau didialogkan itu ada kena mengena dengan orang Melayu dan Islam di Malaysia, maka penggunaan bahasa yang yang lebih mudah untuk mereka (Orang Melayu-Islam) fahami dan artikulasikan, haruslah menjadi pertimbangan utama pihak-pihak yang ingin menganjurkan program, forum atau dialog seumpama itu.

Namun, satu persoalan lain akan timbul. Jika bahasa kebangsaan iaitu bahasa Malaysia digunakan, kemungkinan besar kaum bukan-Melayu pula yang mengalami masalah untuk memahami dan mengartikulasi. Permasalahan ini memang agak sukar untuk diselesaikan dan merupakan suatu cerminan di mana bahasa menjadi penghalang kepada proses komunikasi, pertukaran pandangan, perbincangan dan dialog yang berkesan. Amat menyedihkan setelah 51 tahun merdeka, kita masih belum punya medium perantara komunikasi yang dapat menjambatani hubungan antara-kaum dan antara-agama yang lebih rapat dan lebih memahami.

Mempunyai satu bahasa perantara yang setiap kaum, etnik atau agama selesa menggunakannya, memahaminya dan mengartikulasinya sangat-sangat penting di dalam menjambatani hubungan antara-kaum atau antara-agama khususnya di dalam proses perbincangan atau dialog yang melibatkan isu-isu yang dikatakan “sensitif” ini. Jika kita tidak dapat mencari satu bahasa perantara komunikasi yang mana setiap kaum, etnik atau agama selesa untuk menggunakannya, maka solusinya mungkin dengan menyediakan penterjemah.

Walaupun proses penterjemahan pastinya akan mengganggu kelicinan perbincangan dan dialog serta kemungkinan besar idea yang ingin disampaikan kehilangan intipatinya di dalam proses penterjemahan, tetapi di dalam situasi di mana tidak ada bahasa perantara yang semua kaum dapat memahami dan mengartikulasi dengan baik, menyediakan penterjemah adalah jalan yang perlu diambil.

Perkara yang kedua yang perlu difikirkan ialah soal pembicara yang diundang. Di dalam forum, perbincangan atau dialog, tentulah akan ada pembicara-pembicara jemputan yang dipanggil untuk mengartikulasi idea dan pandangan mereka. Pemilihan pembicara haruslah bersifat inklusif. Jangan hanya memanggil pembicara yang kita tahu akan mendukung idea dan pandangan kita semata-mata. Pilihlah juga pembicara-pembicara yang idea dan pandangannya berseberangan dengan kita. Jangan hanya memilih pembicara-pembicara dari institusi Islam yang formal seperti JAWI, JAKIM atau IKIM semata-mata tetapi pembicara-pembicara yang mewakili organisasi-organisasi Islam berbasiskan massa (mass based) dan berpengaruh di kalangan umat Islam di Malaysia, haruslah dipilih sama.

Terdapat tiga organisasi Islam di Malaysia yang sudah pun mapan (well-established), berbasiskan massa dan cukup berpengaruh di kalangan umat Islam di Malaysia. Tiga organisasi ini ialah PAS, ABIM dan JIM. Keanggotaan mereka bersifat massif hingga ke akar umbi dan merangkumi setiap negeri di Malaysia. Memang ada organisasi-organisasi Islam Malaysia yang selain dari tiga yang dinyatakan di atas tetapi organisasi-organisasi Islam yang lain ini tidak berpengaruh dan tidak berbasiskan massa.

Justeru itu, tindakan tidak mengundang wakil ketiga-tiga organisasi Islam yang sudah mapan, besar dan berpengaruh ini sebagai sebahagian daripada pembicara, bererti kita telah menyisihkan sebahagian besar umat Islam di dalam proses perbincangan dan dialog yang melibatkan isu-isu yang menjadi keprihatinan mereka.

Selain dari dua perkara utama yang dibentangkan di atas, terdapat 4 perkara lain yang bersifat sampingan yang akan membantu melicinkan lagi proses menganjurkan program perbincangan seperti ini jika dua perkara di atas sudah pun dipenuhi.

Pertamanya, kondisi politik semasa. Kondisi politik semasa ini harus dibaca dengan teliti. Jika salah baca, kemungkinan besar niat baik kita untuk mengadakan dialog dan perbincangan akan diputar-belitkan khususnya oleh parti pemerintah dan NGO-NGO yang mendukungnya melalui media-media massa berbahasa Malaysia yang dimiliki oleh mereka. Ini adalah kerana daripada pola-pola tingkahlaku parti pemerintah di masa yang lepas terdapat kecenderungan parti pemerintah untuk mengeksploitasi isu-isu yang berkaitan dengan etnik dan agama di waktu kekuasaan parti pemerintah tergugat atau di waktu mereka menghadapi krisis kepimpinan, konflik dalaman atau pun kekalahan politik.

Di waktu-waktu seperti itu, isu-isu etnik dan agama akan diperguna, dieksploitasi dan dimanipulasi oleh mereka sepenuhnya samada untuk mengalih perhatian masyarakat dari isu yang sebenar atau pun meraih kembali sokongan dari masyarakat Melayu-Islam. Justeru itu, kondisi politik semasa ini perlulah diperhatikan secara menyeluruh dan diteliti dengan mendalam agar kita tidak terperangkap dengan kondisi politik semasa yang memberi jalan kepada parti pemerintah untuk mempergunakannya di dalam merancang helah dan tipu-daya bagi memecah-belah dan melaga-lagakan kita.

Keduanya, susunan ayat yang membentuk tajuk forum, perbincangan atau dialog haruslah bersifat mesra orang Islam di Malaysia. Susunan ayat yang membentuk tajuk sangat penting supaya orang awam khususnya orang Islam tidak terkeliru, salah jangka atau buruk sangka terhadap program yang ingin dijalankan. Memandangkan isu yang ingin kita bincangkan atau dialogkan ini merupakan isu yang melibatkan “sensitiviti” orang Islam di Malaysia, pembikin tajuk harus pandai menyusun ayat-ayat yang membentuk tajuk agar tajuknya dilihat mesra orang Islam, inklusif dan tidak berbentuk provokasi.

Ketiganya adalah berhubung dengan publisiti di media massa. Publisiti yang bersifat informatif khususnya penjelasan tentang tujuan program tersebut diadakan dan pembicara-pembicara yang akan membincangkan isu yang akan diketengahkan perlu dibuat secara meluas khususnya di semua media massa berbahasa Malaysia. Ini sangat penting dilakukan kerana kebanyakan orang Melayu-Islam di Malaysia membaca media massa bahasa Malaysia. Jika terdapatnya publisiti yang positif di media massa bahasa Malaysia, kemungkinan besar kerisauan dan kegusaran orang Islam tentang perbincangan seperti ini dapat kita redakan.

Mungkin ramai yang beranggapan bahawa media massa berbahasa Malaysia tidak akan menyiarkan publisiti atau pun memutar-belitkan publisiti menjadi negatif. Jika ini menjadi kerisauan, kita punya saluran media massa berbahasa Malaysia yang lain seperti Harakah, Suara Keadilan atau suratkhabar tabloid Sinar. Begitu juga dengan blog-blog dan laman-laman web berbahasa Malaysia yang lain yang banyak di internet turut boleh digunakan untuk menyebarluaskan publisiti positif tentang program yang ingin dianjurkan.

Keempat dan terakhirnya ialah soal tempat (venue) program perbincangan atau dialog ini akan dijalankan. Sebaik-baiknya tempat perbincangan atau dialog seperti ini haruslah tempat yang neutral. Menggunakan tempat yang mana di dalam fikiran orang awam khususnya orang Islam, sudah ada tanggapan atau persepsi negatif terhadap penyewa atau pemilik tempatnya mungkin hanya akan menambah prasangka dan buruk sangka. Justeru itu, untuk meminimakan persepsi negatif, prasangka dan buruk sangka orang awam khususnya orang Islam, tempat yang neutral mungkin perlu dicari. Tidak ada tempat lain yang lebih neutral selain dari universiti. Ini adalah kerana universiti adalah pusat pencarian kebenaran. Sebagai sebuah institusi pencari kebenaran universiti sepatutnya menjadi tempat di mana perbincangan, dialog dan juga forum seperti ini diadakan.

Namun begitu, universiti-universiti di Malaysia ini setelah 51 tahun di bawah pemerintahan Barisan Nasional cenderung menjadi alat Barisan Nasional bukan pusat pencarian kebenaran yang rasional. Justeru itu, jika universiti keberatan untuk menjadi tempat di mana perbincangan, dialog dan forum seperti ini diadakan, maka tempat-tempat lain yang neutral dan tidak dipersepsikan negatif oleh orang awam khususnya orang Islam perlu dicari.

Empat perkara di atas sepertimana yang telah dibentangkan hanyalah merupakan perkara sampingan yang akan mempermudahkan lagi proses penganjuran program perbincangan atau dialog tentang isu-isu yang dikatakan “sensitif” itu. Perkara yang paling pokok sepertimana yang telah dihuraikan di atas ialah perkara yang berhubung dengan bahasa yang inklusif dan juga pembicara-pembicara yang juga inklusif. Jika kedua-dua perkara utama ini dapat dipenuhi dan disokong pula oleh empat perkara sampingan yang telah dijelaskan di atas, kami yakin penganjuran program perbincangan atau dialog yang melibatkan isu-isu yang dikatakan “sensitif” ini di masa hadapan, akan dapat dijalankan dengan lebih berkesan di dalam suasana yang lebih inklusif, harmoni, sopan dan bertamadun.

Email: progresif_islam@yahoo.com

No comments: